HradecKrálovéDnes.cz
HradecKrálovéDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Elektrobusy SOR NS 12 ELECTRIC ujely v hradecké MHD již přes tři miliony kilometrů

28.12.2021
Dopravní podnik města Hradce Králové, a. s. (DP), průkopník a lídr na poli elektromobility v prostředí městské hromadné dopravy v České republice, dosáhl v nedávných dnech další magické hranice, a to tří milionů ujetých kilometrů na linkách MHD s elektrobusy SOR NS 12 ELECTRIC. Hradecké elektrobusy tuto vzdálenost najely po komunikacích ve městě od zahájení jejich provozu v roce 2018.
Foto: dpmhk.cz
Zásluhu na překonání této významné vzdálenosti má flotila 20 celonízkopodlažních elektrobusů z produkce SOR Libchavy spol. s r.o., pořízená v pololetí roku 2018. Vozy s výraznými liniemi byly nakoupeny s pomocí dotací z fondů EU (15 ks v rámci projektu IROP 1 a 5 ks v rámci projektu IROP 2), kdy byla celková hodnota zakázky 246 mil. Kč. Podíl dotace z celkové ceny činil 85%. Součástí tendru bylo i dodání příslušné nabíjecí infrastruktury, tj. nabíjecích stanic pro pomalé nabíjení pro každý elektrobus na krytém odstavném stání ve vozovnách společnosti a pěti kusů rychlonabíjecích stojanů na konečných zastávkách THD a Slezské Předměstí - Cihelna. Přepravní kapacita těchto vozů se třemi dveřmi je 100 cestujících, z nichž 35 má místo k sezení. Vozy jsou plně klimatizované jak pro řidiče, tak pro cestující. Cestujícím vozy nabízí i USB zásuvky pro dobíjení mobilních zařízení.

Elektrobusy neprodukují v ulicích města emise zdraví škodlivých plynů a částic. Nahrazením nejstarších dieselových autobusů s emisní normou euro 2, se tak výrazně snížilo znečištění ovzduší v krajské metropoli. Díky tichému pohonu také pomáhají se snižováním hlučnosti veřejné dopravy ve městě, což prospívá k odbourávání dalšího negativního vlivu na zdraví člověka. Na jedno plné nabití elektrobus ujede cca 200km, při směně s rychlonabíjením se denní dojezd zvýší až na 300km. Spotřeba elektrické energie se pohybuje pod 1kWh na 1 ujetý kilometr. Zajímavostí, vzhledem k rovinatému terénu v Hradci Králové je, že podíl rekuperované energie činí více než 30%. Tzn., že řidič správným stylem jízdy a využíváním brzdného účinku a dynamiky elektrobusu, dokáže "vrátit" přes 30% energie zpět do baterií.

Elektrobusy jsou moderní vozidla, která přispívají ke zvýšení atraktivity veřejné dopravy. Mají intuitivní ovládání, plynulý chod a nemají převodovku. Podle řidičů, kteří mají již za více než tři roky s jízdou s elektrobusy velké zkušenosti, je v nich jízda pro cestující velmi příjemná a veškeré vybavení pak přispívá k jejich pocitu pohodlí a bezpečí.

Oproti původním klasickým autobusům je levnější nejen provoz elektrobusů, ale i jednodušší pravidelná údržba, kde na místo údržby spalovacího motoru, palivové soustavy a převodovky si elektrobus vystačí "pouze" s jedním elektrickým motorem bez převodů. Elektrický motor sám o sobě má také minimální nároky na údržbu. Zvýšenou péči je naopak potřeba věnovat trakčním akumulátorům, jejichž životnost a spolehlivost závisí na správném zacházení v provozu i při nabíjení.

Nejedná se pouze jen o správné nabíjení baterií, ale i o vozidlové systémy, které se starají o podmínky pro trakční akumulátory. Věděli jste například, že prostory na střeše, kde jsou akumulátory uloženy, jsou podle teploty okolí buď vytápěné, nebo klimatizované? Tak aby baterie správně fungovaly v potřebných teplotních podmínkách.

Při této příležitosti nemůžeme zapomenout ani na první "průzkumníky" elektrobusové dopravy v Hradci Králové ze SOR Libchavy spol. s r.o., kdy v září 2013 nasadil DP do provozu model SOR EBN 9,5 -aktuálně ev. č. 401 a v únoru 2015 pak následoval vůz SOR EBN 11 - aktuálně ev. č. 403. U SOR EBN 9,5 šlo v té době nejen o první elektrobus od SORu v této délkové kategorii, ale zároveň o první z vozů řady EBN, u něhož byl použit facelift předního a zadního čela dle návrhu českého architekta doc. Ing. arch. Patrika Kotase.

Tyto vozy DP využíval k testování, ověřování provozních parametrů a vlastností, které využil pro specifikaci nákupu popisované flotily 20ks elektrobusů NS 12. Po testování tyto elektrobusy i nadále jezdily či jezdí v běžném provozu na klasických linkách MHD.

"Vedle zvyšování celkové kvality poskytovaných služeb se intenzivně zaměřujeme i na ekologii provozu městské hromadné dopravy. Co se týká e-mobility českých městských dopravních podniků, jsme i nyní ve své kategorii na špici. Náš DP tak vlastní nejzelenější, tedy nejčistší, veřejnou dopravu v rámci celé České republiky.

Podíl našich dopravních prostředků se ustálil na plánované energetické bilanci 50/50 (poměr vozidel s elektrickým a naftovým pohonem). Vzhledem k možným problémům při dlouhodobých výpadcích elektrické energie a pro plnění mimořádných úkolů si totiž část dieselových autobusů musí DP ponechat pro případ řešení takových nepředvídatelných či neplánovaných situací.

Nechceme jít však pouze cestou moderních vozů MHD, ale modernizaci plánujeme prolnout všemi složkami našich služeb. V roce 2022 proto chystáme Modernizace systému elektronického odbavování cestujících v MHD v Hradci Králové. Modernizace se navíc netýká jen samotné obnovy a modernizace systému odbavování cestujících ve vozech MHD, ale také obnovy systému dispečerského řízení, půjde o obnovení e-shopu pro zákazníky DP a pořízení 19 kusů zastávkových označníků - informačních tabulí, které budou v on-line režimu a cestujícím mimo jiné poskytovat informaci o času reálného příjezdu včetně možného zpoždění daného spoje MHD do zastávky.

Odbavovací systém by mohl začít fungovat na konci příštího roku a výrazně by měl rozšířit možnosti platby jízdného MHD například také o bezkontaktní bankovní karty, v různých formách (plastová karta, karta v mobilu, platební nálepka, emulovaná karta v mobilní aplikaci, chytré hodinky). Prodej u řidičů bychom chtěli výrazně omezit a budou zrušeny i současné dobíjecí automaty. Novinkou bude možnost odbavení pomocí IN karty Českých drah, karty IREDO a Pardubickou kartou. " řekl Zdeněk Abraham, předseda představenstva Dopravního podniku města Hradce Králové.

Zdroj: Dopravní podnik Hradec Králové
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Hračka Jeepu na baterie představuje vážné riziko, zjistila inspekce

Česká obchodní inspekce zjistila, že na vnitřním trhu je v nabídce výrobek, který představuje vážné riziko pro životní prostředí. Jde o výrobek Hračka na baterie "Auto obracející se". ...

Spotřební daň na e-cigarety odstartovala, neokolkované náplně lze už sehnat pouze v doprodeji

Od 1. dubna 2024 začala platit nová spotřební daň na náplně do elektronických cigaret. Její současná výše je nastavena na 2,50 Kč na 1 mililitr náplně ...

Hradec Králové přidá na podporu prestižních akcí 12 milionů korun

Město Hradec Králové se chystá otevřít další dotační program pro podporu prestižních a ojedinělých akcí v rámci kalendáře Calendarium Regina. Tento pr ...

Do Hradce se vrátí cyklověž, stavba má být zahájena v první polovině příštího roku

Hradeckým cyklistům začne koncem příštího roku sloužit moderní parkovací dům pro kola neboli cyklověž. Tento projekt je součástí širšího balíčku opat ...

Barokní Pevnost Josefov získá na záchranu od kraje desítky milionů

Zástupci Královéhradeckého kraje odsouhlasili dohodu, která byla uzavřena mezi ministerstvy pro místní rozvoj a kultury, Ústeckým a Královéhradeckým k ...





Pondělí 15.4.2024
Královehradecký kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes